زمان خوردن غذا، دفعات غذا و حذف صبحانه در افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 با کنترل قند خون ارتباط دارد

محققان زمان خوردن غذا، دفعات خوردن غذا و عادتهای مصرف صبحانه را در 1007 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 که در مطالعه نفروپاتی دیابتی فنلاند شرکت داشتند، ارزیابی کردند. آنها می خواستند ارتباط این عوامل را با کنترل قند خون بررسی کنند.

 اطلاعات مربوط به میزان مصرف مواد غذایی و اندازه گیری قند خون از پرونده های غذایی این افراد استخراج شد. مقدار HbA1c افراد در ویزیتی که در این مطالعه انجام گردید، اندازه گیری شد. در کل نمونه ، چهار قله ی مصرف انرژی در یک روز مشخص شد. بزرگترین قله ی دریافت انرژی در عصر مشاهده شد. درمجموع ، 7٪ از شركت كنندگان در گزارش خود از ساعت 05:00 تا 09:59 (زمان صبحانه) هیچگونه دریافت انرژی را اعلام نکرده بودند. در حالی که افرادی که وعده ی صبحانه را نمی خوردند، تعداد وعده های غذایی کمتری را گزارش کردند، اما در میزان مصرف انرژی کل بین آنها و افرادی که صبحانه می خورند، هیچ تفاوتی مشاهده نشد.

در یک مدل چند متغیره، حذف صبحانه با میانگین غلظت قند خون بالاتر و شانس پایین تر برای کنترل خوب قند خون همراه بود. بطور متوسط خوردن ​​6 وعده غذایی روزانه گزارش شده بود. پس از تنظیم نتایج برای عوامل مخدوش کننده، تعداد وعده های غذایی با HbA1c و میانگین خوانشهای قند خون ارتباط منفی داشت، اما با تنوع در مقادیر HbA1c  و میانگین خوانشهای قند خون ارتباط مثبت داشت. مشاهدات محققان از یک الگوی وعده غذایی منظم، از جمله مصرف صبحانه و چندین وعده غذایی کوچکتر برای کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 پشتیبانی می کند. با این وجود، ممکن است با افزایش تعداد وعده های غذایی خورده شده، افزایشی در نوسانات قند خون اتفاق افتد.

 برای مطالعه ی متن کامل این مقاله به آدرس منبع مراجعه کنید.

منبع:

https://www.nature.com/articles/s41598-019-56541-5